Vi har fått i lekse å lage en blogg i norsk faget. På det første innlegget skulle vi skrive om filmen Hawaii, Oslo som vi har sett på skolen. Orginaltittel: Hawaii, Oslo Nasjonalitet: Norsk Sjanger: Drama Språk: Norsk Sensur: 11 år Produksjonsår: 2003 Kom ut: 2004 Regi: Erik Poppe Produsent: Finn Gjerdrum Tid: 2 t. 6 min. Hawaii, Oslo er en norsk film som kom ut i 2004. Filmen er regissert av Erik Poppe, mannen som også har regissert Schpaa. Filmmanuset er skrevet av Harald Rosenløw Eeg. Musikken er laget av John Erik Kaada og Bugge Wesseltoft.
Harald Rosenløw Eeg (manus)
Erik Poppe (regisserer)
Hawaii, oslo er en spillefilm som har flere historier som berører og påvirker hverandre i løpet av filmen. Det er et varmt sommerdøgn i Oslo og historien starter og slutter i det samme gatekrysset. Filmen fletter seks kjærlighetshistorier sammen i et brennhett døgn på Grünerløkka i Oslo. Filmen handler om Leon som har sin 25 års dag. Han har avtalt å møte Åsa, som han ikke har sett på 11 år. Han bor på en psykiatrisk institusjon der Vidar jobber. Vidar drømmer om at Leon ikke får møtt Åsa, men blir påkjørt av en sykebil i stedet. Flere av de tingene han har drømt før har skjedd. I filmen møter vi også brødrene Magne og Mikkel. De bor alene fordi faren nylig er død. Moren til guttene, Bobbie, har ikke sett dem på flere år. Trygve, som er broren til Leon, sitter inne i fengsel. Han får komme ut av fengselet for å treffe Leon på bursdagen hans. Frode og Milla får et barn som blir født i sykebil, kjørt av ambulansesjåføren Viggo.
Magne og Mikkel.
Leon når han løp av gårde første gang. Virkemiddler i filmen!
Det er forskjellige virkemiddler i denne filmen å her er noen av de: Samspill med lyd og bilde -Det ultralere bildet av Vidars ansikt viser at han sover. Men nærbildet virker foruroligende for oss. Dette forserkes ved at vi hører pusten hans. Å vi forstår at han er på vei inn i drømmeland.
Samspill musikk og verbaltekst -Når musikken øker og verbalteksen forsvinner, å da oppfatter vi dette som en drøm.
Tilt -Når kameraet beveger seg opp og ned og likner bevegelsene til ett hode.
Panorering -Det er måten kameraet holdes. Kamerabruken skaper både panikk og harmoni.
Klipping -I et øyeblikk kan vi bli satt i ulike handlinger, parallellhandlinger.
Englemotiv -Vi ser fjæren i første scene. Den dukker opp på badet hvor Vidar plukker den opp og i senga hvor han plukker den opp.
Farger -Farger er også med på å påvirke oss. De kan brukes symbolsk. Som i filmen så har Vidar på seg en hvis genser og dette kan symbolisere at han er synsk eller en engel.
Nærbilde -Et nærbilde får frem detaljer og brukes for å vise ansiktsutrykk, følelser og reaksjoner.
Lyd -Lyd kan være dialog, lydeffekter som danner filmen; sirener, skritt, drypping fra kran, pust og musikk.